تاکید جبهه ملی بر امضای پیمان راهبردی با آمریکا پس از ۲۰۱۴
نوشته شده توسط : blpwjob
فیض الله ذکی، عکس از وبسایت هواداران جبهه ملی

ذکی: "حکومت کنونی ـ که دارای مشروعیت ضعیف و رو به تنزل است، در پی بهره‌برداری از امضای پیمان به نفع یک حلقه سیاسی کوچک می‌باشد ـ دارای صلاحیت لازم برای امضای چنین سند مهم نیست"

جبهه ملی افغانستان گفته است که پیمان استراتژیک با آمریکا باید پس از برگزاری انتخابات ۲۰۱۴ و حکومت آینده افغانستان امضا شود.

مقام‌های این جبهه مشروعیت حکومت به رهبری حامد کرزی، رئیس جمهوری کنونی را "رو به زوال" و این حکومت را فاقد صلاحیت کافی برای امضای این پیمان دانسته اند.

فیض الله ذکی، سخنگوی جبهه ملی روز شنبه، ۲۷ حوت/اسفند به خبرنگاران گفت که حکومت کنونی در پی بهره‌برداری سیاسی از امضای این پیمان است.

آقای ذکی گفت: "حکومت کنونی ـ که دارای مشروعیت ضعیف و رو به تنزل است، در پی بهره‌برداری از امضای پیمان به نفع یک حلقه سیاسی کوچک می‌باشد ـ دارای صلاحیت لازم برای امضای چنین سند مهم نیست."

او افزود: "جبهه ملی افغانستان معتقد است و معقول می‌داند که بهتر است سند راهبردی با حکومت جدید افغانستان، که پس از انتخاباتی که پیش روی است، با آرای شفاف مردم افغانستان به میان آمده و در برابر آنان پاسخگو خواهد بود، به امضا برسد."

پیش از این حامد کرزی اعلام کرده است که این پیمان پیش از برگزاری نشست اعضای سازمان ناتو در شیگاگو در بهار آینده امضا خواهد شد.

آقای کرزی گفته است که موضوع ایجاد پایگاه نظامی آمریکا در افغانستان در این پیمان مطرح نخواهد شد و مقام‌های دو کشور یک سال دیگر فرصت خواهند داشت تا این موضوع را بررسی کنند.

فیض الله ذکی

"جبهه ملی افغانستان معتقد است و معقول می‌داند که بهتر است سند راهبردی با حکومت جدید افغانستان، که پس از انتخاباتی که پیش روی است، با آرای شفاف مردم افغانستان به میان آمده و در برابر آنان پاسخگو خواهد بود، به امضا برسد."

منابع نزدیک به رئیس جمهوری افغانستان از اظهار نظر در باره اظهارات مقام‌های جبهه ملی خودداری کرده اند و دفتر آقای کرزی گفته که استفاده از آزادی بیان حق همه گروه‌های سیاسی است.

آقای کرزی در ماه عقرب/آبان گذشته لویه جرگه مشورتی را با شرکت رهبران قبائل افغانستان برگزار کرد و اعضای این جرگه از امضای این پیمان حمایت کردند.

در هفته‌های اخیر آقای کرزی از توقف عملیات شبانه به وسیله نیروهای بین المللی و انتقال مسئولیت بازداشتگاه بگرام به دولت خودش به عنوان پیش‌شرط امضای این پیمان تاکید کرده است.

هر چند آمریکا با واگذاری مسئولیت این بازداشتگاه، که عمدتا اعضای گروه طالبان در آن نگهداری می شوند، موافقت کرده، اما توقف عملیات شبانه را به سود جنگ با تروریسم ندانسته است.

از سوی دیگر برخی از آگاهان اظهارات رهبران جبهه در خصوص تاخیر امضای پیمان استراتژیک تا پس از انتخابات ۲۰۱۴ را تلاشی برای آمادگی این جبهه در این انتخابات دانسته اند.

در همین حال، برخی دیگر از مخالفان سیاسی آقای کرزی از جمله عبدالله عبدالله، رهبر ائتلاف ملی افغانستان نسبت به "احتمال نفود حلقات حکومتی در روند انتخابات ریاست جمهوری افغانستان" ابراز نگرانی کرده‌اند.

آقای عبدالله که رقیب اصلی حامد کرزی، در انتخابات ریاست جمهوری گذشته بود، می گوید که حلقات حکومتی تلاش‌هایی را برای تغییر روند انتخابات به نفع خودشان آغاز کرده اند.





:: برچسب‌ها: توکیو ,
:: بازدید از این مطلب : 292
|
امتیاز مطلب : 25
|
تعداد امتیازدهندگان : 7
|
مجموع امتیاز : 7
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: